Asslamualaikum, pada minggu ini kami
ditugaskan untuk mengkaji beberapa jenis budaya dalam masyarakat Malaysia. Disini,
kami senaraikan 5 entik di Malaysia iaitu Iban, Jawi
Peranakan, Jawa, Sikhi dan Minangkabau. Semoga bermanfaat.
IBAN
Etnik
yang pertama ini terkenal di Sabah dan Sarawak. Terdapat beberapa keunikan pada
budaya mereka yang terdiri daripada:
Budaya
material
A ) Makanan
Tradisi Kaum Iban
HINAVA
Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava
Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di
Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Hari Gawai.
AYAM PANSUH
Ayam Pasuh . Salah satu dari
makanan tradisional kaum Iban setiap kali perayaan Krismas dan Hari Gawai. Ayam
di masak dalam buluh. Sedap wo!
CAKAR AYAM
Cakar ayam.Makanan tradisional kaum Iban yang pasti
ada di rumah panjang setiap kali perayaan Gawai
MIDIN
BELACAN
Midin belacan makanan
tradisional orang iban
PEKASAM ENSABI
Jeruk atau pekasam ensabi,
makanan tradisional kegemaran orang Iban merupakan sejenis sayur sawi jeruk
yang begitu popular di rumah panjang. Rasanya yang masam dan sedikit masin amat
sedap dinikmati dengan hidangan nasi panas, dan sehingga kini hidangan yang
diwarisi sejak zaman nenek moyang terus digemar
B) Pakaian tradisional masyarakat Iban
Pakaian tradisional lelaki Iban terbahagi kepada dua iaitu Kain Sirat dan Dandong. Kain Sirat dikenali juga sebagai kain cawat merupakan pakaian asas kaum Iban. Sirat dipakai dengan cara melilitnya dipinggang dan celah kelengkang. Hujung kain ini dijuntaikan dari pinggang ke hadapan dan belakang badan, mempamerkan bahagian yang berhias. Dandong pula merupakan kain selendang yang dipakai oleh lelaki Iban.Dandong lebih lebar daripada bedong. Panjangdandong tidak tetap kerana kain ini digunakan sebagai pembungkus barang-barang persembahan dalam upacara-upacara tertentu. Dandong diperbuat daripada kain yang ditenun dengan cara ikat.
Pakaian
tradisonal wanita Iban pula, terbahagi kepada tiga jenis iaitu Bidang,
Kalambi dan Bedong. Bidangmerupakan sejenis kain sarung yang
sempit dan panjangnya cuma separas lutut. Baju Kaum Iban yang
dipanggil kalambi pula ada dua jenis iaitu kalambi berlengan dan
kalambi tanpa lengan. Wanita Iban juga memakai kain selendang yang panjang dan
sempit. Kain selempang ini dikenali sebagai bedong, iaitu ia dihiasi oleh
reka corak tenunan yang sangat halus.
Budaya non-material
A) Majlis
perkahwinan / Melah Pinang
Majlis
perkahwinan ini dimulakan oleh pihak lelaki dimana mereka akan menyediakan
barang-barang atau hantaran yang akan diberikan kepada pihak perempuan.
Antaranya ialah kain, raga, pedang, hasil kraftangan dan barang kemas. Keluarga
pihak perempuan membuat persiapan seperti memburu binatang untuk dijadikan lauk
kepada tetamu yang akan datang.
Pasangan
ini akan mengenakan pakaian tradisional Iban. Keluarga pihak lelaki berjalan
diiringi oleh paluan gong. Tiba di rumah pengantin perempuan, satu das tembakan
akan dilepaskan tanda tetamu sudah tiba. Rombongan pengantin perempuan akan
bersiap sedia untuk turun ke sungai mandi bersama-sama dengan pengantin lelaki.
Ini adalah untuk menunjukkan permulaan silaturahim antara dua keluarga
pengantin.
Sebelum
upacara perkahwinan bermula, perbincangan akan diadakan di ruai dan “air tuak”
turut dihidangkan sebagai air peransang kepada tetamu. Setelah mengetahui
hubungan kekeluargaan, pengantin akan meminta berian. Nilainya ditetapkan oleh
masyarakat di situ. Pihak pengantin perempuan akan minta bayara “pemecah
tangga” iaitu sebilah beliung, bayaran “pembuka pintu” iaitu sebatang lembing,
bayaran “pembuka kelambu” iaitu sebilah pedang dan bayaran-bayaran yang lain.
Setelah
itu, upacara membelah pinang dijalankan. Upacara ini adalah untuk menentukan
tempoh jodoh antara pasangan pengantin ini. Buah pinang itu dibelah dan
diagihkan kepada tetamu. Setelah itu, upacara ini pun tamat. Jika ada sebarang
kesalahan semasa menjalankan adat ini, pengantin akan mandi di sungai untuk
membersihkan diri. Sehelai kain yang panjangnya 7 ela dipegang supaya kesalahan
mereka akan hilang.
B) Adat mengurus kematian
Semasa
upacara kematian ini, sanak-saudara akan datang berkunjung untuk tanda hormat.
Mayat si mati akan dimandikan dan turut dipakaikan pakian yang baik dan
diletakkan di tengah-tengah Rumah Panjang iaitu di ruai. Barang-barang si mati
akan dibungkus kerana kepercayaan mereka untuk bekalan di dunia selepas mati
atau “dunya sebaya”. Di atasnya akan tergantung kain pua kumbu. Sepanjang malam
dan siang, ada orang yang akan ditugaskan untuk menangisi si mati selain dari
keluarga si mati. Tangisan itu adalah untuk mendoakan dan berharap dapat
menghantar dan bawa si mati ke dunya sebayan.
Upacara
pengebumian dijalankan waktu subuh jam 4 pagi. Lubang digali, dibuatkan rumah
dan barang-barang si mati ditanam bersama. Setelah itu, mereka akan berkabung
atau “ngulit” dalam beberapa tempoh masa. Pantang larang seisi rumah untuk
tidak buat bising, dilarang berhias dan memakai barang kemas. Pinggan yang
dibalut dengan kain hitam digantungkan di hadapan rumah tanda ada berlaku
kesusahan dan kesedihan. Upacara “berserara bungai” dijalankan untuk
mengelakkan roh si mati mengganggu mereka. setelah upacara berkabung tamat, mereka
akan mengadakan upacara “gawai antu” untuk meraikan si mati.
C) Perayaan
Perayaan
Gawai ini disambut setahun sekali pada 1 atau 2 Jun. Perayaan ini disambut
menunjukkan bahawa berakhirnya musim menuai padi. Mereka merayakan perayaan ini
dengan berkumpul di serambi umum Rumah Panjang yang terdapat ranyai atau
dikenali pokok istiadat. Mereka akan mengenakan pakaian tradisional masyarakat
Iban yang dipenuhi dengan manik yang mewarisi budaya atau adat nenek moyang
mereka. Sewaktu perayaan ini, mereka memeriahkan lagi suasana dengan berjumpa,
berkumpul dan bersuka ria sambil menikmati pelbagai jenis makanan tradisional
yang disediakan. Perayaan gawai ini turut terkenal dengan tariannya yang
dikenali sebagai tarianNgajat. Selain itu juga, perayaan Gawai ini juga
diselitkan dengan meminum arak beras (tuak) dan aktiviti hiburan yang lain
Dari
segi kepercayaan mereka, mereka turut menyediakan makanan dan arak kepada dewa
kekayaan sebagai tanda kesyukuran dan terima kasih hasil daripada tuaian yang
baik dan menguntungkan. Upacara ini dikendalikan oleh orang yang tertentu
sahaja seperti wakil masyarakat. Mantera dibacakan dan darah ayam akan
direnjiskan pada persembahan tersebut
Dari
segi kepercayaan mereka, mereka turut menyediakan makanan dan arak kepada dewa
kekayaan sebagai tanda kesyukuran dan terima kasih hasil daripada tuaian yang
baik dan menguntungkan. Upacara ini dikendalikan oleh orang yang tertentu
sahaja seperti wakil masyarakat. Mantera dibacakan dan darah ayam akan
direnjiskan pada persembahan tersebut.
JAWI PERANAKAN
Sejarah Jawi Peranakan
Jawi Peranakan merujuk masyarakat campuran kerana ia memaparkan
ciri-ciri kemelayuan yang tebal walaupun masih mengamalkan dan mengekalkan
beberapa ciri asal. Jawi Peranakan misalnya mengamalkan budaya dan adat Melayu
yang diselang-selikan dengan adat dan budaya asal iaitu India. Komuniti Jawi
Peranakan dianggap sebagai sebahagian daripada masyarakat Melayu bukan dari
etniknya tetapi dari keturunannya. Mereka mempunyai darah campuran dengan orang
Melayu jati hasil daripada perkahwinan campur. Komuniti Jawi Peranakan datang
ke Tanah Melayu kerana faktor perdagangan. Kemunculan masyarakat ini boleh
disifatkan mempunyai kaitan lansung dengan kehadiran orang India Muslim ke
Tanah Melayu. Kewujudan masyarakat kacukan India dan Melayu ini jelas terdapat
di Melaka seperti Mani Purindam, Seri Nara Diraja Tun Ali, Bendahar Tun Mutahir
dan sebagainya.
Selain Jawi Peranakan, istilah lain yang digunakan ialah Jawi
Pekan. Istilah Jawi Pekan merujuk kepada penglibatan mereka dalam bidang perniagaan
dan perdagangan di bandar. Istilah Jawi Pekan ini pula pada asalnya digunakan
oleh pedagang Arab untuk merujuk orang Melayu dari Alam Melayu. Secara lebih
khusus, penggunaan perkataan Jawi sebenarnya mempunyai perkaitan secara lansung
dengan Jawa. Ini kerana perkataan al-jawah yang digunakan oleh
orang Arab itu merujuk kepada orang yang berasal dari Jawa sahaja. Dalam masa
yang sama, Selain Jawi Pekan, masyarakat Jawi Peranakan ini juga turut dikenali
sebagai Melayu Bazar, Jawi Bukan, Jawi Pukan dan Jawi Peranakan Keling.
Berdasarkan laporan-laporan rasmi dan rekod-rekod British pula, sebelum tahun
1871, istilah yang digunakan ialah Jawi Peranakan sebagaimana yang tercatat
dalam Laporan Tahunan Banci Penduduk Negeri-negeri Selat.
Perkataan Peranakan pula menjurus kepada keturunan yang mempunyai
darah campuran hingga gabungan antara kedua-dua perkataan bolehlah dinyatakan
sebagai satu kelompok masyarakat yang mempunyai darah keturunan India dan
Melayu dan lahir di wilayah kepulauan Melayu serta beragama Islam. J.Crawfurd
meletakkan komuniti ini dalam keturunan Melayu, kelahiran tempatan dan berdarah
campuran. Secara keseluruhannya, Jawi Peranakan adalah hasil perkahwinan campur
di antara lelaki India Muslim dengan wanita Melayu dan ia telah menghasilkan
satu generasi baru. Dari segi fizikalnya, generasi ini dikatakan mempunyai
paras yang lebih cantik dan juga lebih cerdas dari segi pelajara. Golongan
gadis pula lebih dikenali sebagai 'anak mami'.
Budaya
material
A) Seni bina
Masyarakat
jawi peranakan bukan sahaja mempunyai keunikan dalam amalan budaya, tetapi juga
turut terpapar dalam kesenian termasuklah seni bina. Berbanding dengan rumah
orang melayu di pulau pinang yang berasaskan kayu dan atap, rumah masyarakat
jawi peranakan di pulau pinang diperbuat daripada batu berdasarkan konsep
anglo-melayu hingga ia terus kekal hingga ke hari ini.
B) Pakaian
Budaya anglo-melayu ini amat ketara dalam hal-hal
berpakaian . Pemakaian baju melayu, kebaya, penggunaan kot, tali leher
dan bow-tie merupakan pakian yang lazim dipakai oleh
masyarakat jawi peranakan bagi mengantikan pakaian india yang digunakan oleh
nenek moyang mereka sebelum ini
Budaya
non – material
A) Perkahwinan
Hal adat istiadat perkahwinan, terdapat banyak adat resam India
yang diamalkan seperti adat memakai 'tali' yang diperbuat daripada emas yang
menyerupai biji gandum bagi kaum wanita. Adat istiadat ini secara lansung
memperlihatkan ikatan antara masyarakat Jawi Peranakan dengan tradisi India.
Masyarakat Jawi Peranakan juga akan berkahwin dengan orang Jawi
Peranakan. Ini diakui sendiri oleh keluarga Merican. Pada Kebiasaanya, anggota
keluarga Merican akan berkahwin dengan golongan Jawi Peranakan. Dalam menyentuh
hal ini, Azmi Iskandar Merican menyatakan :
"kebiasaannya, kaum keluarga Merican hanya akan berkahwin
dengan orang Jawi Peranakan. Mereka menganggap orang Melayu yang bukan daripada
golongan Jawi Peranakan tidak menarik atau tidak memenuhi cita rasa. Orang
Melayu selalunya digambarkan dengan gambaran yang negatif kerana mereka tidak
berpendidikan tinggi, hidung tidak mancung, dan mempunyai bibir yang tebal.
Pada pandangan mereka orang Jawi Peranakan dianggap mempunyai 'rupa paras yang
menarik' yakni hidung yang mancung".
JAWA
Masyarakat
Malaysia pasti mengenali etnik Jawa dengan bahasanya yang unik seperti baraan,
waras dan lain lain.
Budaya
material
A)
Makanan
Nasi
Ambeng
Nasi
Ambeng merupakan salah satu warisan kesenian makanan bagi masyarakat
Malaysia keturunan jawa. Biasa dihidangkan untuk menjamu jemputan di dalam
kenduri kesyukuran, arwah atau marhaban. Menu Nasi Ambeng mengandungi nasi
putih dengan lauk ayam masak kicap, paru goreng, ikan goreng, tempe goreng ,
sambal goreng, serunding dan rempeyek. Biasanya dimakan 4 atau 5 orang bersama
di dalam satu dulang. Nasi ambeng adalah nasi yang dihidangkan ketika majlis
yasin ataupun tahlil. Tidak ketinggalan juga, bontrot/berkat yang datangnya
dari bahasa Jawa yang membawa maksud nasi yang dibungkus atau di sediakan bagi
tetamu untuk di bawa pulang apabila menghadiri majlis (perkahwinan, yasin atau
tahlil). Lebihan Nasi Ambeng akan dibawa balik sebagai bekal untuk keluarga di
rumah.
Pecal.
Pecal adalah
makanan yang paling popular berbanding nasi ambeng. Antara isi pecal ialah
seperti sayur kangkung rebus, kacang panjang rebus dipotong-potong kecil,
taugeh, sambal pecal (spt sambal kacang). Boleh juga letak sengkuang dicincang
halus, dan mee kuning. Sesetengah tempat,
barangkali orang jawa Johor tidak menggunakan mee kuning hanya sayuran sahaja.
Sambal
Goreng Jawa
Satu
masakan yang sangat popular masakini, sering dihidangkan di majlis perkahwinan
orang-orang jawa di Malaysia iaitu sambal goreng. Sebenarnya nak kata sambal
bukan juga, kerana isinya lebih kepada sayuran kubis, soohon, ikan bilis, tauhu
dan tempe yang ditumis dengan kicap. Pemodenan dan mengikut selera telah banyak
mengubah bahan asal sambalm goring ini. Ada yang menambah petai, perut ayam dan
usus atau perut (babat) lembu.
Satu
masakan yang sangat popular masakini, sering dihidangkan di majlis perkahwinan
orang-orang jawa di Malaysia iaitu sambal goreng. Sebenarnya nak kata sambal
bukan juga, kerana isinya lebih kepada sayuran kubis, soohon, ikan bilis, tauhu
dan tempe yang ditumis dengan kicap. Pemodenan dan mengikut selera telah banyak
mengubah bahan asal sambalm goring ini. Ada yang menambah petai, perut ayam dan
usus atau perut (babat) lembu.
B)
Pakaian tradisional.
Baju
Kebaya.
Baju
Kebaya ialah pakaian tradisional yang dikenakan oleh wanita Malaysia dan
Indonesia. Ia diperbuat daripada kain kasa yang dipasangkan dengan sarung,
batik, atau pakaian tradisional yang lain seperti songket dengan motif
warna-warni.
Sebelum
tahun 1600 di Pulau Jawa, kebaya adalah pakaian yang hanya dikenakan oleh
golongan keluarga kerajaan di sana. Selama zaman penjajahan Belanda di Pulau
ini, wanita-wanita Eropah mula mengenakan kebaya sebagai pakaian rasmi. Saban
hari, kebaya diubah dari hanya menggunakan barang tenunan mori menggunakan
sutera dengan sulaman warna-warni.
Batik
berasal dari kata Jawa "amba" yang bermakna menulis, dan
"nitik" yang bermakna membuat titik. Batik merujuk kepada kain yang
mempunyai corak yang terang dan menarik. Batik terdapat dalam pelbagai bentuk,
antaranya adalah batik tulis, batik skrin, batik celup, dan batik terap. Teknik
batik telah diketahui lebih seribu tahun, kemungkinannya berasal dari Mesir
kuno atau Sumeria. Ia terdapat di beberapa negara di Afrika Barat seperti
Cameroon, Mali dan Nigeria; atau di Asia, seperti Bangladesh, India, Indonesia,
Iran, Malaysia, Sri Lanka dan Thailand. Batik telah menjadi sebahagian daripada
budaya dunia terutama di alam Melayu, dan sejak lama yang merangkumi
negara-negara Asia Tenggara.
Songkok.
Songkok
merupakan sejenis topi tradisional bagi orang Melayu. Songkok juga dipakai
sebagai pelangkap kepada baju Melayu yang dipakai untuk menghadiri
majlis-majlis tertentu. Songkok ini popular bagi masyarakat Melayu di Malaysia,
Singapura, Indonesia dan selatan Thailand. Songkok ini dikatakan berasal dari
fez yang dipakai di Ottoman Turki. Ia menjadi simbol identiti Islam dan menjadi
popular di kalangan India Muslim dan menurut pakar kemudiannya beransur menjadi
songkok di Alam Melayu.
Budaya
non-material
A) Jagongan
Jagong dalam bahasa Jawa bermaksud duduk. Adat jagongan
mudah dimengertikan sebagai ziarah sambil duduk – duduk. Ada juga yang
mengenali adat ini dengan nama “muyi”.
Pada
hari pertama hingga ke tujuh kelahiran, jiran tetangga dan saudara – mara akan
datang menziarahi keluarga bayi. Biasanya kaum perempuan akan datang berziarah
pada siang hari manakala bagi kaum lelaki, mereka akan datang pada
waktu malam. Ketika berziarah mereka akan dihidangkan dengan kuih-kuih
tradisional seperti rempeyek dan rengginang.
Tujuan mereka berziarah ialah menemani si ibu dan
bayinya. Pada pandangan masyarakat Jawa, si ibu yang baru melahirkan
lemah semangatnya manakala si bayi mudah disampuk oleh sesuatu kuasa
jahat.
B) Baraan/ Ziarah Beramai – ramai
Masyarakat Jawa masih mengamalkan semangat kekeluargaan
dan kemasyarakatan yang tinggi. Budaya
ziarah-menziarahi secara beramai-ramai atau dikenali sebagai
“baraan” masih diamalkan terutamanya ketika menyambut Hari Raya Aidil Fitri.
Ketika majlis baraan mereka akan berselawat bersama –sama dan bermaaf- maafan.
Ketika baraan, mereka akan dihidangkan dengan pelbagai juadah. Antara menu
popular masyarakat Jawa pada pagi Hari Raya ialah ketupat nasi, rendang ayam,
serunding kelapa, sambal goreng tempe, sambal tumis petai, ayam masak pecal dan
gado – gado .
C) Kompang Bengkalis Riau
Kompang Bengkalis Riau merupakan salah satu tradisi muzik
yang menggunakan kompang sebagai medium penjanaan bunyi muzik. Kompang
Bengkalis Riau dipercayai berasal dari Kampung Jawa, Muar, Johor, Malaysia. Ia telah berkembang sejak tahun 40-an lalu di bumi Bengkalis, Riau, Indonesia apabila seorang tokoh muzik yang bernama Pak Maun
yang pulang dari Muar, Johor ke Bengkalis. Pak Maun lalu dikatakan mengajar
alunan muzik kompang kepada abangnya iaitu Muhammad Ali. Apabila ilmu ini
diperturunkan ke Muhammad Ali, Pak Maun telah berpindah ke daerah Bantan Tua,
iaitu sebuah kampung dipanggil Resam. Bermula dari situlah permainan alat muzik
Kompang Bengkalis Riau mula berkembang secara aktif.
SIKH
Sikhisme atau lebih dikenali sebagai agama sikh adalah sebuah agama monoteistik yang diasaskan mengikut ajaran Guru Nanak dan Sembilan orang guru lain di Punjab, India pada abad ke- 15. Agama Sikhisme adalah agama kelima terbesar di dunia iaitu dengan lebih daripada 23 juta penganut. Sikhisme berasal daripada perkataan sikh yang dating daripada kata dasar śiṣya dalam bahasa Sanskrit, yang bermakna ‘murid’ atau ‘pelajar’ atau śikṣa yang bermaksud ‘arahan’.
Budaya
material
A) Pakaian
Pakaian
bagi masyarakat Sikh ialah serban bagi kaum lelaki dan Punjab bagi kaum wanita.
Pemakaian serban juga ada beberapa jenis ikatan dan menggunakan pelbagai warna.
Kain serban yang sangat panjang diperlukan dalam mengikat serban kerana perlu
melingkari seluruh kepala. Jadi, amat sukar bagi mereka yang tidak mahir
menggunakannya.
Wanita
pula kelihatan ayu dengan selendang di kepala dan baju Punjabi labuh dengan
seluar mengikut bentuk kaki. Corak latar yang digunakan pada pakaian mereka
juga tidak keterlaluan dengan warna terang menambahkan lagi kecantikan wanita
Sikh yang terkenal dengan hidungnya yang mancung. Pakaian Punjabi juga
digunakan khas untuk majlis perkahwinan tetapi dengan corak yang lebih menarik
iaitu dipenuhi sulaman manik dan benang emas. Itulah antara kelebihan orang
Punjabi kerana kemahiran unik mereka yang terkenal dalam aktiviti menyulam kain
dan sulaman mereka yang berkualiti tinggi.
Budaya
non-material
B) Perkahwinan
Penganut
Sikh dimestikan berkahwin kerana perkahwinan adalah penyatuan dua roh menjadi
satu. Penyatuan ini disamakan dengan penyatuan antara manusia dengan Tuhan
iaitu satu matlamat penting dalam kehidupan setiap penganut Sikh. Perkahwinan
dalam masyarakat Sikh dimestikan kerana cara hidup berkeluarga atau grihasth
asram adalah cara hidup yang paling utama dan semulajadi sifatnya. Bagi orang
Sikh, perkahwinan adalah suci dan mereka percaya pada system monogamy iaitu
tidak berkahwin lebih dari seorang isteri
.
Dalam
agama mereka, penceraian adalah mustahil dan tidak dibenarkan. Namun penceraian
masih boleh berlaku di mahkamah sivil. Perkahwinan antara individu yang
mempunyai hubungan kekeluargaan atau endogamy dilarang atau tidak digalakkan.
Oleh itu, pemilihan menantu biasanya dibuat oleh ibu bapa masing- masing.
Mengikut
adat perkahwinan kaum Sikh, pihak wanita akan mengeluarkan belanja yang banyak
bukan sekadar membayar dowri(hantaran) tetapi juga perlu menyediakan cincin
emas bukan sahaja untuk pengantin lelaki bahkan untuk ibubapa pengantin lelaki
juga. Menjadi kebiasaan keluarga pengantin perempuan perlu menyediakan set
bilik tidur, set sofa dan barang dapur untuk melengkapi rumah pengantin.
Proses
peminangan atau pemilihan jodoh juga bermula dengan pihak perempuan. Tiada
istilah ‘perigi mencari timba’ kerana adat dalam masyarakat Sikh adalah
perempuan yang meminang lelaki.
C) Kesenian
dan Tarian
Kaum
Sikh mempunyai pelbagai jenis tarian dan permainan muzik selain turut
menggemari aktiviti permainan tradisional tetapi kebanyakannya berbentuk
menguji kekuatan. Kebanyakan alat muzik yang digunakan dalam masyarakat Sikh
secara asasnya seperti muzik Punjabi yang mana ia menggunakan banyak alat
ketukan iaitu gendang atau rebana yang dikenali sebagai jorri (tabla).
Waja
(piano kecil) dan tabla adalah dua alat muzik terpenting dalam masyarakat ini.
Muzik Pujabi berirama rancak dan sarat dengan emosi, menceritakan variasi
perasaan seperti kegembiraan, keceriaan, kesakitan dan semangat mendalam.
Begitu juga dengan kagunya yang turut mempunyai melodi penuh emosi dan perasaan.
Lazimnya
apabila kita melihat tarian dalam filem Hindi, ramai mengaitkannya dengan bhangra
dan realitinya itulah ‘Raja Tarian’ dalam masyarakat Sikh kerana sehingga kini
ia antara satu daripada tarian yang masih digunakan secara meluas malah sudah
ada yang memodenkan gaya tarian dan irama lagunya seperti yang digerakkan
kumpulan muzik popular kaum Sikh iaitu Goldkartz.
Bhangra
membabitkan ramai penari lelaki dan wanita kebiasaannya melebihi enam orang
dengan menggunakan pakaian berlainan warna untuk menaikkan seri dalam rentak
tarian itu yang memerlukan tenaga tinggi penarinya kerana pergerakannya yang
sangat pantah dan lincah.
Jika
orang Melayu terkenal dengan joget lambak ketika majlis perkahwinan, begitu
juga masyarakat Sikh yang menjadikan bhangra sebagai tarian bebas yang boleh
disertai sesiapa sahaja apatah lagi tarian itu sendiri tidak mengehadkan
pergerakan dan penarinya bebas melakukan aksi mengikut alunan dhol iaitu
gendang atau rebana.
D) Kelahiran Bayi
Amalan
biasa bagi menyambut kelahiran bayi ialah dengan memberi hadiah. Pemberian nama
merupakan upacara penting yang dikenali sebagai Naamkaran. Bayi yang baru lahir
akan diberi nama setelah Granthi membaca Ardas. Kemudian kitab mereka Sri Guru
Granth Sahib akan dibuka secara rambang dan bayi akan dinamakan mengikut huruf
pertama di dalam muka surat tersebut.
Nama
akhir atau nama belakang penganut Sikh adalah sama, berbeza hanya mengikut
jantina iaitu Singh bagi lelaki manakal Kaur bagi perempuan. Singh bermaksud
‘Singa’ manakala Kaur memberi maksud ‘Puteri’. Apabila seseorang remaja lelaki
mencapai umur sebelas hingga enam belas tahun, satu upacara akan dijalankan
iaitu upacara pemakaian serban. Upacara ini dipanggil Dastar Bandhni lazimnya
dilakukan oleh para agama Sikh yang dipanggil Granthi atau ketua masyarakat.
MINANGKABAU
Sejarah
Abad
ke-14, masyarakat Minangkabau tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka kemudian
ke Rembau. Minangkabau merupakan gabungan daripada perkataan ‘Minang’ yang
bermaksud ‘Menang’ dan ‘Kabau’ bermaksud ‘Kerbau’. Gabungan perkataan ini
diperoleh daripada peristiwa perselisihan faham antara kerajaan Minangkabau
dengan seorang Putera dari kerajaan Jawa yang meminta pengakuan kekuasaan di
Tanah Melayu. Bagi mengelak daripada berperang masyarakat Minangkabau
mencadangkan pertandingan beradu kerbau
.
Masyarakat
Minangkabau merupakan masyarakat Matrilineal yang terbesar di dunia. Adat ini
menyebabkan kaum lelaki Minangkabau merantau untuk mencari ilmu dan kemewahan
melalui perdagangan. Kanak-kanak lelaki seawal usia tujuh tahun selalunya akan
meninggalkan rumah mereka untuk tinggal di surau yang mana mereka akan diajar
dengan ilmu agama dan adat Minangkabau. Apabila remaja pula mereka digalakkan
untuk meninggalkan kampung halaman untuk mencari pengalaman di dunia luar agar
mereka dapat menjadi seorang yang lebih matang dan bertanggungjawab kepada
keluarga dan kampung halaman.
Budaya
material
A) Pakaian
Pakaian lelaki menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut
berlima mengandungi baju atau jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar
dipadan dengan samping dan dihias pula dengan tengkolok. Kaum wanita pula
berbaju kurung teluk belanga dan berkebaya labuh dipadan pula dengan kain
sarung. Wanita bangsawan yang berketurunan Minangkabau pula, pakaiannya dari
kain baldu bersulam benang emas bertatahkan labuci. Sarungnya pula dari kain
songket penuh tenunan dari Pandai Sikek atau Batu Bara di Sumatera.
B) Makanan
Masyarakat
Minangkabau juga menyukai masakan pedas dan banyak menggunakan santan kelapa.
Antara makanan terkenal bagi masyarakat ini adalah rendang dan dendeng balado.
Rendang mempunyai falsafah tersendiri bagi masyarakat Minangkabau iaitu
musyawarah. Empat bahan utamanya iaitu daging lembu mewakili para pemimpin suku
adat, kelapa mewakili kaum intelektual, lada mewakili alim ulama yang tegas
untuk mengajar hukum-hukum agama dan pemasak mewakili keseluruhan masyarakat
Minangkabau. Seterusnya, dendeng balado pula merupakan hirisan tipis daging
sapi yang dikeringkan lalu digoreng sehingga kering.
Budaya
non material
A) Tarian
Di
samping itu, terdapat juga tarian piring dan randai sebagai hiburan dalam
kehidupan masyarakat Minangkabau. Tarian piring berasal daripada Sumatera
Barat. Tarian ini menggambarkan rasa kegembiraan dan syukur masyarakat Minang
ketika kedatangan musim panas. Para muda-mudi akan mengayunkan gerak langkah
dan menunjukkan kebolehan mereka dengan memainkan piring yang ada di tangan
mereka. Kebiasaannya, di Negeri Sembilan, tarian piring dipersembahkan di
hadapan mempelai di luar rumah ketika majlis perkahwinan terutamanya bagi
keluarga berada, bangsawan dan hartawan di sesebuah kampung. Randai pula
merupakan teater rakyat tradisional Minangkabau iaitu melibatkan muzik,
nyanyian, tarian, drama dan seni mempertahankan diri iaitu silat. Kebiasaannya,
randai dipersembahkan ketika menyambut perayaan tradisional dan terselit
pelbagai cerita di dalamnya dalam satu masa. Cerita-cerita yang dikisahkan ini
disampaikan melalui nyanyian dan lakonan berdasarkan lagenda-lagenda
Minangkabau dan cerita rakyat. Pada zaman dahulu, randai dipersembahkan oleh
kaum lelaki. Namun selepas tahun 1960-an, perempuan juga telah menyertai
persembahan ini.
C) Perkahwinan
Majlis
pernikahan bagi masyarakat ini dilakukan mengikut syariat Islam dan adat mereka
yang tersendiri. Syarat-syarat perkahwinan bagi masyarakat Minangkabau adalah kedua
calon mesti beragama Islam, tidak berasal daripada suku yang sama kecuali
persukuan itu berasal dari negeri yang lain, saling menghormati antara satu
sama lain dan keluarga kedua belah pihak serta calon suami harus mempunyai
sumber pendapatan. Perkahwinan yang tidak memenuhi syarat di atas dianggap
perkahwinan sumbang. Selain itu, masih ada peraturan tertentu dan upacara adat
agama Islam yang harus dipatuhi iaitu majlis jopuik manjopuik, pinang meminang,
batuko tando, akad nikah, baralek gadang, jalang menjalang, dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment