Setakat
mana pengaruh Hindu dan Buddha ke atas masyarakat Melayu awal (sebelum
Kesultanan Melayu Melaka)?
Mengikut pandangan Syed
Naqiub Al – Attas, pengaruh Hindu dan Buddha tidak sangat
mempengaruhi masyarakat Melayu awal secara mutlak. Secara amnya, tidak ada nama
Hindu yang dipakai oleh masyarakat Melayu awal kecuali dalam kalangan golongan
bangsawan sahaja.
Sebaliknya nama masyarakat tempatan ketika itu banyak berunsurkan alam flora bagi nama wanita seperti Melur, Kenanga, manakala nama bagi lelaki diambil daripada nama hari seperti Sabtu, Jumaat dan sebagainya.
Sebaliknya nama masyarakat tempatan ketika itu banyak berunsurkan alam flora bagi nama wanita seperti Melur, Kenanga, manakala nama bagi lelaki diambil daripada nama hari seperti Sabtu, Jumaat dan sebagainya.
Namun beliau tidak pernah menafikan bahawa terdapat wujudnya pengaruh Hindusme dan Buddhisme ke atas masyarakat Melayu awal.
Antara kesan pengaruh Hindu
dan Buddha terhadap masyarakat Melayu awal:
1)
Kebudayaan
dan keseniaan
Kebanyakan dilakukan dalam
kalangan rakyat biasa / penduduk tempatan. Sebagai contoh, watak dalam wayang
kulit menggunakan nama Hindu seperti Ramayana, Sita Dewi, Hanuman dan
sebagainya. Selain itu, terdapat adat resam perkahwinan dalam masyarakat
tempatan yang menerima pengaruh HIindusme seperti berinai, bersanding dan
sebagainya.
2)
Bahasa
dan
kesusasteraan
Pinjaman daripada Bahasa Sanskrit dan Bahasa Tamil untuk
digunakan dalam Bahasa Melayu. Sebagai contoh, konsep negara atau
negeri dipinjam dari perkataan Sanskrit. Contoh lain adalah seperti yang
berikut :
Bahasa Sanskrit
|
Bahasa Melayu
|
Bahasa Tamil
|
Agama
Akasa
Bhasa
Bhaya
Cakra
Danda
Gaja
Nagara
Putri
Udara
|
Agama
Angkasa
Bahasa
Bahaya
Cakera
Denda
Gajah
Negara
Puteri
Udara
|
Agamam
Akasam
Pasai
Abayam
Cakkaram
Dhandam
Gajam
Nakaram
Puttiri
Udanan
|
3)
Sistem pemerintahan
Konsep raja dan kerajaan diasaskan
berdasarkan sistem kasta iaitu lapisan masyarakat yang memisahkan antara golongan
raja, golongan bangsawan dan rakyat jelata telah menular masuk ke dalam sistem
sosial masyarakat Melayu. Di sinilah wujudnya sistem ‘feudal’ dalam
sistem pemerintahan di masyarakat Melayu awal.
Di samping itu, penggunaan
susun lapis perlantikan pegawai kerajaan (istana) di masyarakat Melayu awal
seperti orang besar berempat, orang besar berlapan, orang besar enam belas dan
orang besar tiga puluh dua adalah dipengaruhi daripda astrologi Hindu. Selain
itu, istiadat Raja
- Raja Melayu sebagai simbol pengukuhan ritual istana.
No comments:
Post a Comment